יעוץ תעסוקתי וקוצ'ינג (אימון אישי) ללקויי למידה מבוגרים המתקשים להשתלב בעולם העבודה

ד"ר דבורה שני, פסיכולוגית חברתית – תעסוקתית מומחית ומדריכה

לקויי למידה מתקשים לעתים קרובות למצוא את מקומם ולהשתלב באופן מוצלח בעולם התעסוקתי. מחקרים בנושא מצביעים על כך שלקויי למידה מועסקים לרוב במקצועות בעלי סטטוס נמוך יותר, מקבלים משכורות נמוכות יותר, שיעורי האבטלה באוכלוסיה זו גבוהים יותר ויכולתם לקיים חיים עצמאיים כלכלית כמבוגרים נמוכה יותר (Dickinson et al, 2002; Kranstover et al,1989; Murray,2003 ).
מבוגרים לקויי למידה לא תמיד זוכים לקבל התאמות או סיוע בשלבים של הכשרה מקצועית, מבחני מיון והשתלבות בעבודה.
להלן נצביע על  הקשיים המרכזיים ועל  דרכים להקל על לקויי הלמידה ולאפשר להם להגיע  לתפקיד המתאים להם, להתמיד בו, להצליח ולהתקדם.

קושי לזהות את תחום העיסוק המתאים –  לעתים לקויי הלמידה מתקשים בבחירה המקצועית שתהיה מותאמת ליתרונותיהם ולמגבלותיהם. כאן נדרש תהליך יעוץ תעסוקתי אשר במהלכו הנועץ הופך יותר ויותר מודע לכישוריו השונים ולנטיותיו המקצועיות, מכיר טוב יותר את העולם התעסוקתי ומסוגל לגבש לעצמו בעזרת הפסיכולוג התעסוקתי את הכיוונים להמשך דרכו בעולם העבודה (  Carol & Ponterotto,1998; Debettencourt et al., 1995 ). לדוגמא,  לקוי למידה שקשייו ממוקדים סביב התארגנות לקויה, הפרעות בקשב וריכוז וקושי לעבוד בלחץ זמן –  אינו מתאים לתפקידים הדורשים  הספק מירבי בזמן מדוד. עדיף לכוונו לתפקיד שמאפשר עצמאות, גמישות וניהול זמן לפי הקצב האישי שלו.  לקוי למידה שניחן ביצירתיות ויכולת מילולית גבוהה יכול למשל לעסוק ביצירת כתבות תעודיות בתחום החינוך בטלויזיה (צדוק-לויתן וברונז, 2004). בעבודה זו רמת הגירויים האינטלקטואליים גבוהה יחסית ומאפשרת לשמור על עניין לאורך זמן, הוא יכול לעבוד בקצב האישי שלו והתפוקה איננה נמדדת במהירות הביצוע.

 קושי לעבור בהצלחה את תהליך המיון לתפקיד –   תהליך המיון לתפקיד כולל לעתים קרובות מבחני מיון שונים (כגון מבחני אינטליגנציה אינדיבידואליים, מבחני סימולציה בקבוצה, שאלונים למילוי בכתב יד, ראיון אישי אצל פסיכולוג, ראיון אצל המעסיק וכדומה). כל אחד ממבחני המיון עלול להכשיל את לקוי הלמידה בשל קשייו בקריאה, בכתיבה, בקצב עבודה איטי, בתקשורת בין-אישית, בקשב וריכוז ועוד.
לצערנו, נושא ההתאמות במבחני המיון טרם מוסד כהלכה במקומות עבודה ולא תמיד מכבדים את זכותם של לקויי הלמידה לקבל התאמות אלו. יותר מכך, ישנם מעסיקים שיירתעו מהעסקת לקוי למידה בעל קשיים ניכרים ויעדיפו מועמד אחר על פניו. כאן נדרשת העלאת המודעות הציבורית לצורך במתן התאמות וסיוע ללקויי למידה במבחני המיון לעבודה, מתוך הנחה שכאשר יתקבלו לתפקיד המתאים יוכלו לתרום רבות ולהצליח מאד בשל כישוריהם הטובים (Pitoniak & Royer, 2001 ).

קושי לעבור בהצלחה את ההכשרה הבסיסית הנדרשת – במהלך ההכשרה ניתנים לרוב הסברים מילוליים, יש צורך לקרוא חומרים כתובים, לעמוד במבחנים מסוימים  ותוך זמן קצר ישנה ציפיה שהמועמד כבר יגיע לרמת תפקוד סבירה. ללקוי הלמידה יש לעתים קושי לקרוא ולהבין חומר רב, קושי להבין הוראות הנאמרות במהירות, קושי לעמוד בזמנים המוקצבים למבחנים וכדומה.   יש לסייע ללקוי הלמידה להסביר   למעסיק מהי לקות למידה ולבקש סיוע – כאן נדרש תהליך יעוץ אישי לשיפור המודעות עצמית והבטחון העצמי המאפשרים ללקוי הלמידה לקבל את עצמו על נקודות החוזק והחולשה שלו ולא לחשוש לבקש ולקבל סיוע. בעזרת אימון אישי יוכל לקוי הלמידה ללמוד לסנגר על עצמו ולומר את דבריו בביטחה.

קושי לעמוד בדרישות מקום העבודה – לקוי למידה לעתים מתקשה להתארגן בלוח זמנים קצר (להגיע בזמן לעבודה, לסיים מטלות בזמן), להתמודד עם עומס, לחץ ודרישות רבות בו-זמנית ועוד. יש לסייע ללקוי הלמידה לבחון האם סוג זה של תפקיד מותאם לקשייו , לייעל את מידת ההתארגנות שלו וכן להסביר למעסיק את קשייו ואת  התנאים שיאפשרו לו לתרום במידה הטובה ביותר בעזרת  תהליך של אימון אישי.

קושי להשתלב מבחינה חברתית במקום העבודה  –   ישנם לקויי למידה המתקשים ביצירת קשרים חברתיים חדשים ובהשתלבות חברתית במקום עבודה חדש. כאן נדרש תהליך של אימון אישי המסייע ללקוי הלמידה להתיידד עם אנשים במקום העבודה, ליצור יחסי אמון וחברות. לעומתם, ישנם לקויי למידה אחרים הזקוקים לגירויים חברתיים ולאינטראקציות בינאישיות רבות. אלו יופנו לתפקידים בתחום המכירות למשל (צדוק-לויתן וברונז, 2004).

קושי להתמיד במקום התעסוקה  –  הספרות המחקרית מצביעה על תחלופה גבוהה של מקומות עבודה אצל לקויי למידה, אם כתוצאה מפיטורין על רקע קשייהם להשתלב ולעמוד בדרישות המעסיק ואם כתוצאה מהתפטרות על רקע נטייתם של לקויי למידה להשתעמם מהר והצורך שלהם בגיוון (צדוק-לויתן וברונז, 2004).  נמצא כי לרוב ארועים אלו מתרחשים כאשר הבחירה התעסוקתית מלכתחילה לא היתה מתאימה ואז יש צורך לקיים תהליך יעוץ תעסוקתי שבו נבדקות אופציות טובות יותר אשר תאפשרנה ללקוי הלמידה להישאר במקום העבודה לאורך זמן ואף  להתקדם ולהגיע לתפקידים בכירים (וינקלר, 1997).

הצלחה במקום העבודה, סיפוק ומיצוי עצמי –  כדי לסייע ללקוי הלמידה להצליח בעולם העבודה, נדרש אבחון מעמיק הן קוגניטיבי והן רגשי ואישיותי (שני ונבו, 2003) המאפשר התערבות יעילה יעוצית וטיפולית. היעוץ התעסוקתי יקח בחשבון את מכלול מאפייניו של לקוי הלמידה במישור הקוגניטיבי ובתהליכים תוך-אישיים של עיבוד והפנמת הלקות, הכרה בכוחות וביכולות של הפרט כמו גם בחולשות ובקשיים (צדוק-לויתן וברונז, 2004). האימון האישי יסייע ללקוי הלמידה במציאת תפקיד מתאים בסביבת עבודה מתאימה, ילווה אותו   בכל שלבי ההסתגלות למקום העבודה החדש ויקדם אותו לקראת השגת היעד הנכסף של תחושת סיפוק ומיצוי היכולת העצמית.

 רשימה ביבליוגרפית
וינקלר, י. (1997) ליקויי למידה והכוונה מקצועית. פרספקטיבה- בטאון אורטון דיסלקציה ישראל.
צדוק-לויתן, א. וברונז, ר. (2004). מבוגרים בעלי לקות למידה: מאפייני הצלחה בעולם התעסוקה. אדם ועבודה, כרך 13 מס' 1-2, עמ' 44-60.
שני, ד. ונבו, ב. (2003) אבחון ליקויי למידה אצל בוגרים: הצעה למערכת אבחון. פרספקטיבה – בטאון אורטון דיסלקציה ישראל.
Carol, C.B & Ponterotto,J. G. (1998). Employment counseling for adults with attention-deficitqhyperactivity disorder: Issues without answers. Journal of  Employment Counseling, 35(2), pp.79-95.
Debettencourt, L.U. et al.  (1995). Career development services offered to postsecondary students with learning disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, 10(2), pp. 102-107.
Dickinson D.L., & Verbeek R.L. Wages  (2002). Differences between college graduates with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, vol. 35(2) p.175.

Kranstover, L.L., Thurlow, M.L., & Bruiniks, R.H. (1989). Special Education graduates versus non-graduates. A Longitudinal study of outcomes. Career Development For Exceptional Individuals, 12, 153-166.

Murray, C., (2003). Remedial and special Education, vol. 24(1), p. 16-27.
Pitoniak, M. J.,  & Royer, J.M. ( 2001). Testing Accommodations for examinees with disabilities: A review of psychometric legal and social policy issues. Review of Educational Research. Washington. Vol. 71(1).